پمپ هیدرولیک پره ای (کارتریجی)

به طور کلی پمپ کارتریجی هیدرولیک به عنوان پمپ های فشار متوسط در صنایع به کار می رود. جریان خروجی در این پمپ ها می تواند دبی ثابت و دبی متغیر باشد .

پمپ هیدرولیک پره ای یا کارتریجی معمولاً با سرعت های 1200 تا 1800 دور بر دقیقه و در صورت استفاده از نیروی محرکه موتور احتراقی تا 2400RPM (دور بر دقیقه) مورد استفاده قرار گرفته و در فشار و سرعت کاری تعریف شده دارای بازده حجمی بین 85 تا 90 درصد می باشد. پمپ کارتریج هیدرولیک معمولاً دارای حرکت آرام و بدون سر و صدا بوده و عملکرد رضایت بخش آن به تمیزی روغن، روانکاری خوب و سرعت مناسب محور بستگی دارد. این پمپ برای عملکرد در سرعت پایین مناسب نبوده و لذا بکارگیری آن در سرعت های کمتر از 600RPM (دور بر دقیقه) توصیه نمی گردد.

اجزای اصلی تشکیل دهنده پمپ های پره ای

پمپ های پره ای از سه بخش اصلی تشکیل شده اند که عبارت است از: پوسته پمپ، کارتریج و  که در ادامه توضیحی در خصوص هرکدام از این اجزا داده می شود.
پوسته پمپ پره ای

معمولا پوسته پمپ های پره ای از جنس چدن است تا علاوه بر داشتن مقاومت بالا، میزان آسیب پذیری آن حداقل باشد. پوسته به عنوان محل قرارگیری کارتریج و اجزای اصلی تشکیل دهنده پمپ است.

کارتریج یا تیغه پمپ پره ای

تعدادی تیغه و اینزرت ، روتور و همینطور پلیت های فشار و سایش کارتریج و رینگ ، اجزای اصلی تشکیل دهنده کارتریج پمپ پره ای هستند.

لازم به ذکر است در مدل 5 تکه کارتریج 2 عدد پلیت برزین شده به قطعات اضافه میگردد

شفت پمپ پره ای

شفت به عنوان ابزاری برای کوپل کردن  پمپ پره ای و الکترو موتور یا موتور احتراقی است؛ به این ترتیب که از قسمت انتهایی شفت برای کوپل کردن پمپ به موتور استفاده می شود، قسمت ابتدایی آن به روتور و کارتریج درگیر است و به منظور جلوگیری از لقی شفت، توسط بلبرینگ به پوسته متصل می شود.

نحوه کار پمپ پره ای

یک پمپ کارتریجی هیدرولیک دارای عملکرد بسیار ساده ای است. نحوه عملکرد این پمپ ها را در بالا مشاهده می کنیم. روتور پمپ دارای شیارهای شعاعی است و با متصل شدن به محور محرک (شفت پمپ که به موتور کوپل شده است) در داخل رینگ بادامکی چرخش می کند، سپس به دلیل ایجاد نیروی گریز از مرکز تیغه هایی که در شیار روتور هستند به بیرون رانده می شوند و در تماس با سطح رینگ نگاه داشته می شوند. به بیانی ساده تر این نیروی گریز از مرکز است که باعث حرکت و انتقال سیال خواهد شد، لازم به ذکر است که این نیرو توسط موتور کوپل شده با شفت پمپ کارتریجی ایجاد می شود.

همانطور که مشخص است، نحوه کار پمپ کارتریجی هیدرولیک به این شکل است که در نیم دور اول فضای بین روتور و رینگ بادامکی افزایش می یابد و انبساط حجمی ایجاد شده منجر به کاهش فشار و ایجاد مکش می شود؛ به این ترتیب سیال به طرف مجرای ورودی جریان می یابد. در نیم دور دوم تیغه ها به داخل شیار باز می گردند و به همین دلیل حجم کاهش می یابد و در نتیجه سیال به طرف مجرای خروجی حرکت می کند. واضح است که اگر خروج از مرکز بین محور روتور و رینگ بادامکی به صفر برسد؛ هیچ جریانی در خروجی وجود نخواهد داشت.

پمپ هیدرولیک پره ای با دبی متغیر

پمپ کارتریجی هیدرولیک یا پمپ پره ای هیدرولیک دارای دو نوع متعادل و نامتعادل است. در پمپ کارتریجی هیدرولیک متعادل دبی خروجی نمی تواند متغیر باشد. خروج از مرکز روتور برخی از انواع پمپ کارتریجی هیدرولیک ، توسط یک مکانیزم قابل تنظیم است که به عنوان پمپ های جابجایی متغیر شناخته می شوند. در اصل خروج از مرکز این سری از پمپ ها به وسیله تنظیم دستی یا مکانیزم جبران کننده فشار کنترل می شوند.

ویژگی های پمپ کارتریجی هیدرولیک

ویژگی های پمپ کاریجی که می تواند از دلایل محبوبیت این پمپ ها باشد، عبارتند از:

  1. قیمت مناسب
  2. طراحی کامپکت و اشغال فضای نصب کم
  3. بازدهی بالا
  4. قابلیت تعویض کارتریج در زمان نیاز تعویض آن
  5. طول عمر بالا
  6. صدای تولیدی این پمپ ها به نسبت کم است. (نسبت به پمپ های دنده ای صدای کمتری دارند.)
  7.  

نحوه انتخاب پمپ کارتریجی هیدرولیک (پمپ پره ای هیدرولیک)

  • حداکثر فشار کاری
  • حداکثر دبی خروجی
  • نوع سیال

پمپ های هیدرولیک پره ای شرکت صنایع هیدرولیک ایرانیان

شرکت صنایع هیدرولیک ایرانیان تنها تولید کننده پمپ های کارتریجیدی منطقه می باشد

جهت سهولت در انتخاب میتوانید از فرم سفارش پمپ استفاده و یا با بخش فنی شرکت تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *